19

چرا پریود میشیم ؟

  • 20 فوریه 2021 - 20:23
چرا پریود میشیم ؟
هر ماه و در طول چرخه قاعدگی هر خانم، دیواره رحم او ضخیم شده و تخمک آزاد می شود که موجب خونریزی طبیعی از واژن می شود تا فضای رحم برای بارداری و رشد جنین فراهم گردد.

پریود چیست , چرا پریود می شویم؟

دوره قاعدگی که معمولا آن را پریود می نامیم فرایندی است که طی آن پوشش دیواره رحم ( آندومتر) شروع به ریزش کرده و بافت آندومتر و خون در دهانه رحم وواژن جریان میابد. پریود شدن، یک نوع خونریزی طبیعی از واژن است که بخشی طبیعی از چرخه ماهانه یک زن سالم می باشد.

چرا پریود میشویم

ماهیانه و بطور معمول بین سنین ۱۱-۱۴ سالگی تا هنگام یائسگی (معمولا حدود۵۱ سالگی ) پریود رخ می دهد و بدن زن را برای بارداری آماده می کند . دیواره رحم ضخیم شده و یکی از تخمک ها ازتخمدان آزاد می شود.

چی میشه که پریود میشیم ؟

دراین دوره بافت هایی از بدن که دیگر به آن ها نیازی نیست خارج شده و بدن زنان را در هر ماه برای بارداری آماده می کند . پوشش دیواره رحم برای تغذیه تخمک بارور ضخیم شده و این تخمک از تخمدان آزاد می شود و آماده باروری خواهد بود. اگر این تخمک بارور نشود بدن به این پوشش نیازی نداشته و به شکل لخته های خونی و خون از واژن دفع می کند.

علت پریود شدن

پریود شدن زنان و خونریزی ؛ چرا دقیقا همچین اتفاقی رخ می دهد؟

چرخه قاعدگی از سیگنال های هورمونی به عنوان نشانه استفاده می کند. در اولین قسمت از چرخه یکی از تخمک ها از تخمدان آزاد می شود و میزان استروژن افزایش میابد . هورمون استروژن به رشد و آماده سازی پوشش دیواره رحم برای بارداری بالقوه کمک می کند.

پس از تخمک گذاری هورمون پروژسترون تولید می شود . پروژسترون نیز به آماده سازی رحم برای بارداری احتمالی کمک خواهد کرد و آندومتر را در شرایط پایدار قرار می دهد.

اگر این تخمک بارور شود پس از طی چند روز به رحم رسیده و در دیواره رحم کاشته می شود ؛ در این شرایط هورمون تولید جفت رشد می کند . تا آن زمان بدن هیچ گونه سیگنال هورمونی دریافت نمی کند تا لقاح صورت گیرد.

اگر لقاحی صورت نگیرد سطح هورمون استروژن و پروژسترون کاهش یافته و این کاهش سبب می شود تا آندومتر شروع به ریزش کند . دراین میان هورمون پروستاگلاندین تولید می شود که باعث انقباضات رحمی شده و پریود آغاز می شود. این چرخه مجدد شروع خواهد شد.

علاوه بر خونریزی که در این چرخه اتفاق میفتد برخی افراد نیز لکه بینی منظم تخمک گذاری چرخه میانی را مشاهده خواهند کرد. واقعیتی نه چندان جالب این است که برای برخی افراد تولید پروستاگلاندین سبب گرگرفتگی و مدفوعی شل یا اسهال می شود.

پریود چیست؟

چرا زمان پریود من تغییر می کند؟

دوره های پریود درابتدا مدتی درنوسان هستند اما اگر چند سال از آغاز پریود بگذرد معمولا هر چرخه باید منظم باشد . هرچند ممکن است هر از گاهی با تغییراتی مواجه شوید مانند این که دوره ای سنگین و یا طولانی داشته باشید.

درواقع پریود بستگی به هورمون ها دارد که این امر سبب نوساناتی می شود . هورمون ها به دلایلی چون استرس ، ورزش بیش ازحد ، رژیم غذایی و یا مصرف قرص های ضد بارداری می تواند به طور موقت تغییر کنند.

اگر درهرچرخه تخمک گذاری رخ ندهد پریود شما متفاوت تر از حد معمول خواهد بود . ممکن است یک دوره پریود نشوید یا حتی دیرتر از حد معمول شوید یا اینکه سنگین تر یا سبک تر ، کوتاه تر و یا طولانی تر از حد معمول باشد.

تخمک گذاری نامنظم (آنولاسیون) در دوران نوجوانی و پیش از یائسگی شایع است و یکی از دلایل عمده پریود های یکی درمیان یا غایب و یا پریود سنگین می باشد.

پریود ها همچنین به دلیل شرایط خاص سلامتی همچون پولیپ های رحمی ، فیبروم یا سندروم تخمدان پلی کیستیک (شرایطی که توسط پزشک معالج برطرف می شود) ممکن است که در نوسان باشد . علاوه بر این برخی از بیماری ها و دارو های خاص خونریزی نیز می تواند بر خونریزی قاعدگی تاثیر بگذارند.

تغییر زمان پریود

چه پریودی طبیعی است ؟

  1. پریودی که هر۲۴-۳۸ روز رخ دهد.
  2. پریودی که بین ۴-۸ روز طول بکشد.
  3. پریودی که بین۵ -۸۰ میلی لیتر( حدود ۶ قاشق غذاخوری ) خونریزی داشته باشید . پریود متوسط حدود ۲-۳ قاشق غذاخوری (۳۵-۴۰ میلی لیتر ) خونریزی دارد و پریود های سنگین قاعدگی معمولا مقداری فراتر از مقادیر ذکر شده خواهند داشت.
  4. مقدار ۵-۸۰ میلی لیتر درهر چرخه معمولا بین ۳-۱۶ پد قاعدگی را می خواهد . شما می توانید مقدار خون ازدست رفته را توسط کاپ قاعدگی اندازه گیری کنید . بنابراین اگر دوره خونریزی شما فراتر از این مقادیر بود به حدی که در فعالیت های روزانه تداخل ایجاد کرده است به پزشک خود مراجعه کنید زیرا طولانی شدن و ازدیاد خونریزی سبب کم خونی خواهد شد.
  5. در پریودهای سنگین معمولا لخته های خونی و توده های خونی خارج می شوند.
  6. تغییر رنگ خون قاعدگی نیز قابل مشاهده خواهد بود . رنگ خون تیره معمولا در دوره های سبک (۶-۹) روز می باشد.
لینک کوتاه : https://www.aparatme.ir/?p=5987
  • نویسنده : حسن
  • ارسال توسط :
  • منبع : نمناک
  • 334 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.