19

توصیه های پزشکی و بهداشتی برای بیماران دیابتی در ایام کرونا

  • 16 نوامبر 2020 - 11:39
توصیه های پزشکی و بهداشتی برای بیماران دیابتی در ایام کرونا
دکتر محمدحسین گذشتی متخصص داخلی و فوق تخصص غدد و متابولیسم با اشاره به شیوع بیماری کرونا اظهار کرد: احتمال ابتلاء به کرونا در افراد دارای بیماری‌های مزمن مانند فشار خون، دیابت، بیماری‌های قلبی، ریوی و کلیوی بیشتر است پس بایستی جوانب احتیاط را بیشتر رعایت کنند و قرنطینه خانگی را جدی بگیرند.

بیماران دیابتی در ایام کرونا

وی با اشاره به اینکه دیابت می‌تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف‌تر کند، افزود: این بیماران به دلیل استفاده از برخی داروها و شرایط بدنی بیشتر در معرض ابتلاء به کرونا و عارضه دار شدن قرار دارند.

گذشتی ادامه داد: باید توجه داشت که تعداد زیادی از افراد می‌توانند مبتلا به کرونا شوند و این در حالیست که ۸۰ درصد آنها علائم ندارد و علائم کرونا در آنها می‌تواند شبیه علائم سرماخوردگی و آنفلوانزا باشد و بهبود پیدا کنند.

این متخصص داخلی و فوق تخصص غدد و متابولیسم ادامه داد: افرادی بر اثر کرونا عارضه دار شده و دچار مشکل می‌شوند که بیماری زمینه‌ای دارند و بیماران دیابتی بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه بیماران دارای فشار خون، چاقی و بیماری‌های قلبی و ریوی هم دچار عارضه می‌شوند، افزود: بیماران دیابتی اغلب چاق و دارای فشار خون هستند که این فاکتورها احتمال مشکل دار شدنشان در صورت ابتلاء به کرونا را افزایش می‌دهد.

توصیه‌های پزشکی برای دوران شیوع کرونا

گذشتی گفت: توصیه می‌شود این دسته از بیماران حتماً قرنطینه خانگی را رعایت کنند و به هیچ عنوان برای کارهای غیر ضرور از منزل خارج نشوند.

وی با تاکید بر لزوم رعایت توصیه‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی حدود دو متر، افزود: افراد در فضاهای عمومی حتماً از ماسک و ژل های بهداشتی برای ضدعفونی دست‌ها استفاده کنند؛ همچنین با استفاده از محلول‌های بهداشتی وسایل خود را ضدعفونی کنند.

متخصص داخلی و فوق تخصص غدد و متابولیسم تاکید کرد: بیماران دیابتی در این روزها از رفت و آمد با افراد دیگر به ویژه کسانی که به محیط بیرون رفت و آمد دارند، پرهیز کنند.

وی ادامه داد: در صورت بروز علائم حتماً به مراکز بهداشتی که از سوی دانشگاه علوم پزشکی معرفی شده است، مراجعه کنند.

بیماران دیابتی در صورت کنترل قندشان به مراکز درمانی مراجعه نکنند

گذشتی در پاسخ به این پرسش که آیا نیاز است در شرایط کنونی بیماران دیابتی برای چکاپ وضعیت دیابتشان به پزشک مراجعه کنند؟ گفت: اگر بیماری آنها کنترل است نیازی به مراجعه به مراکز پزشکی نیست و می‌توانند داروهای فعلی خود را تجدید کرده و استفاده کنند البته باید حتماً در منزل با دستگاه‌های اندازه گیری، قند و فشار خون خود را کنترل کنند.

وی با تاکید بر اینکه بیماران دیابتی در صورت تحت کنترل بودن وضعیت بیماریشان و نبود وجود مشکل حاد، در این شرایط به پزشک مراجعه نکنند و فقط داروها را تجدید کنند، افزود: باید توجه داشت این افراد به دلیل بیماری زمینه‌ای احتمال ابتلاء به کرونا و علامت دار شدنشان بسیار زیاد است و می‌تواند عوارض بسیار بدی را برای آنها به وجود آورد.

متخصص داخلی و فوق تخصص غدد و متابولیسم گفت: به بیماران دیابتی همواره توصیه می‌شود که ورزش و فعالیت‌های بدنی داشته باشند اما در شرایط کنونی امکان بیرون رفتن از منزل وجود ندارد، این افراد می‌توانند در منزل راه بروند و نیازی نیست حتماً در محیط‌های بیرون حضور پیدا کنند.

وی گفت: همچنین این دسته از بیماران می‌توانند ورزش و نرمش‌های مناسب محیط منزل را انجام دهند و باید در این روزها مراقب رژیم غذایی خود باشند و از پُرخوری پرهیز کنند چرا که این عامل می‌تواند باعث از کنترل خارج شدن وضعیت بیماریشان شود.

گذشتی هشدار داد: افراد دیابتی که با فعالیت بدنی و ورزش و رژیم غذایی، بیماری خود را کنترل کرده بودند؛ در صورتی که این نکات را رعایت نکنند ممکن است بیماری دیابتشان از کنترل خارج شود.

لینک کوتاه : https://www.aparatme.ir/?p=443
  • نویسنده : حسن
  • ارسال توسط :
  • منبع : مهر
  • 721 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.