19

نشانه های فردی که ریه اش کرونایی شده

  • 28 ژانویه 2021 - 20:12
نشانه های فردی که ریه اش کرونایی شده
بسیاری از افراد هستند که مبتلا به ویروس کرونا شده اند اما از این موضوع بی اطلاع هستند! علائمی وجود دارد که از کرونایی شدن ریه انسان خبر می دهد.

علائم وجود کرونا در ریه و نشانه های آسیب دیدگی ریه بر اثر کووید ۱۹

همان طور که می دانید موضوع ویروس کرونا بسیار پیچیده است. به طور مثال بعضی از افراد به آن مبتلا هستند اما هرگز این موضوع را نمی دانند اما بعضی از افراد نیز به شدت دچار درگیری تنفسی شده و نیاز به دستگاه های تهویه دارند. پس باید به دنبال چه چیزی بگردیم؟ در این قسمت از سلامت اپاراتمی علائمی را به شما معرفی می کنیم تا نگرانی های شما کاهش پیدا کند و به شما اعلام می کنیم که چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید و بیشتر مراقب ریه های خود باشید.

علائم ریه ی کرونایی

علائم آسیب دیدگی ریه بر اثر ویروس کرونا

۱ – شدت عفونت نشانه ی اول است

اول باید میزان شدت عفونت را متوجه شوید. اگر بد شانس بودید و به کووید ۱۹ مبتلا شدید، احتمالا این بیماری برای موارد خفیف دو هفته طول می کشد و در موارد شدید تر ۳ تا ۶ ماه به طول می انجامد. شدت عفونت کووید ۱۹ به پنج گروه زیر تقسیم می شود :

  • بدون علامت
  • بیماری خفیف
  • بیماری معمولی
  • بیماری شدید
  • نیاز به بستری
  • سندروم دیسترس حاد تنفسی

تجربیات موجود از شهر ووهان در کشور چین که ویروس کرونا از آن جا شیوع پیدا کرده است، نشان می دهد که ۸۱ درصد بیماران کووید ۱۹ بیماری خفیف، ۱۴ درصد از افراد مبتلا به ذات الریه شدید و ۵% نیاز به مراقبت های ویژه در بیمارستان دارند.

اگر ریه ها دچار نارسایی شوند، ممکن است که فرد حتی از حالت خفیف معمولی و شدید بیماری عبور کرده و دچار مشکلات ریوی شود. بیماری های خفیف و یا حتی معمولی را می توان به راحتی در منزل پشت سر گذاشت. افرادی که بیماری را از نوع شدید گرفتند و مشکلات ریوی پیدا کردند، حتما نیاز به بستری دارند. در این قسمت ۵ علامت به شما معرفی می کنیم که کمک می کند تا بفهمید آیا بیماری شما از حالت خفیف و معمولی به شدید رسیده و نیاز به مراجعه اورژانسی به بیمارستان دارد یا خیر.

ویروس کرونا

۲ – سرفه های شدید و بدتر شده

بیش از ۸۲ درصد از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ سرفه می کنند. این سرفه ها معمولاً خشک همراه با سوزش هستند. متخصصان این گونه توضیح دادند که سرفه در مراحل اولیه بیماری فقط ممکن است یک ساعت طول بکشد اما در ۲۴ ساعت آینده افزایش پیدا می کند.

سرفه به دلیل التهاب راه هوا در ریه ها ایجاد می شود و یک نوع واکنش برای محافظت از بدن در برابر عوامل خارجی مثل باکتری و ویروس است. اگر ریه ها ملتهب شده باشد، سرفه می تواند ترشحات و آلودگی ها را خارج کند. پس سرفه چیز خوبی است.

اگر چه که سرفه زیاد بسیار زجر آور است و گاهی اوقات منبع تغذیه ریه که همان اکسیژن است را متوقف می کند و باعث آسیب دیدگی هایی در مغز می شود. البته این سرفه ها کمیاب هستند. اگر سرفه هایتان بدتر شده، می تواند یک علامت هشدار دهنده عفونت به معنی پیشرفته شدن بیماری و یک ذات ریه شدید باشد.

سرفه های شدید

۳ – سخت نفس کشیدن

نفس نفس زدن توسط ۳۱ درصد از بیماران در شهر ووهان گزارش شده است. این که نتوانیم نفس بکشیم، بسیار وحشتناک است. درجه تنگی نفس و یا سختی نفس احتمالاً مهم ترین عامل نشان دهنده شدت بیماری است. میزان تنفس در حالت طبیعی برای افراد جوان ۱۲ الی ۱۸ دم و بازدم در هر دقیقه است. بیش از ۲۰ دم و بازدم در هر دقیقه به معنای تند بودن تنفس است.

ناتوانی در نفس کشیدن می تواند فعالیت های روتین و معمولی روزانه را به هم بریزد. به همین دلیل هم زمان که عفونت کووید ۱۹ پیشرفت می کند، ممکن است که فرد بیشترین تنگی نفس را داشته باشد.

اگر به دلیل این نفس نفس زدن ها نتوانید کارهای روزانه خود را انجام دهید؛ مثلاً قادر نباشید یک جمله را بدون اینکه صدای نفستان شنیده شود به اتمام برسانید و یا خوردن و نوشیدن برایتان سخت شود، علامت بدی است. گاهی اوقات حتی راه رفتن، بالا رفتن از پله ها و انجام فعالیت های بسیار معمولی روزانه هم برای فرد سخت می شود.

اگر تا به حال فرد مبتلا به تنگی نفس را مشاهده کرده باشید، متوجه شده اید که این فرد از عضلات گردن و قفسه سینه برای بالا کشیدن هوا از ریه ها استفاده می کند تا بتواند نفس بکشد. افرادی که مشکلات تنفسی شدید دارند ، اغلب از درد قفسه سینه، دل درد و یا حتی کمر درد شکایت می کنند که علت آن هم استفاده از آن ها برای مکش هواست. اگر این علائم را دارید، حتما باید به اورژانس مراجعه کنید زیرا ممکن است کووید ۱۹ از حالت خفیف و معمولی به عفونت شدید تبدیل شده باشد.

نفس کشیدن سخت

۴ – خستگی بسیار شدید

خستگی یکی از رایج ترین علائم گزارش شده از کشور چین برای افراد مبتلا به کووید ۱۹ است . تقریباً ۷۰ درصد بیماران کرونایی آن را تجربه می کنند. زمانی که مریض می شوید، قطعاً طبیعی است که احساس خستگی داشته باشید اما خستگی به کل بدن سرایت می کند اما در مورد کرونا خستگی به قدری شدید است که حتی قادر نیستید دوش بگیرید و به هیچ وجه نمی خواهید از تخت خواب بیرون بیایید و یا حتی لباستان را عوض کنید، سپس اشتهای خود را از دست می دهید و نمی خواهید غذا یا نوشیدنی میل کنید و در نتیجه این ها همگی نشان دهنده خستگی شدید هستند.

خستگی بسیار شدید نشان دهنده افزایش ویروس ها در بدن است. بدن شما در حال تولید پاسخ ایمنی بسیار قوی است که اغلب با واکنش هایی مثل تب، عرق، سرفه و کم آبی خودش را نشان می دهد. خستگی هم می تواند به دلیل تلاش بدن شما برای تنفس باشد.

همزمان که خستگی شدید تر می شود، شما نیز نسبت به اطراف خود بی توجه می شوید و حتی نمی توانید کارهایی مثل تلویزیون نگاه کردن و یا تمرکز کردن برای ارتباط با اطرافیان را انجام دهید.

در این بین ممکن است عفونت باکتریایی ثانویه هم اتفاق بیفتد. در بیشتر موارد بستری، افراد دچار یک نوع شوک عفونتی می شوند و اگر خستگی پیشرفت کند و بیش از حد شدید شود، می تواند یکی از علائم شدید شدن ویروس کرونا باشد و این که درگیری ریه شما بیش از حد زیاد شده است و حتماً نیاز اورژانسی به مراجعه به بیمارستان خواهید داشت.

ریه درگیر کرونا

۵ – کبود شدن لب ها

اگر لب ها، انگشتان دست و انگشتان پا رنگ آبی پیدا کنند، همه این ها می تواند یک علامت جدی از درگیری ریه باشد و حتماً باید به بیمارستان مراجعه کنید. زمانی که عمل دم انجام می دهید، ریه شما اکسیژن را از قلب و دیگر قسمت های بدن تحویل می گیرد. ریه ها در عمل بازدم کربن دی اکسید را بیرون می دهند. زمانی که ذات الریه یا همان عفونت کووید ۱۹ پیشرفته شود، بدن شما با کمبود اکسیژن مواجه می شود و در نتیجه نمی تواند از شر کربن دی اکسید خلاص شود.

اکسیژن رسانی مناسب خون زمانی مشخص است که پوست شما تناژ صورتی و یا مایل به قرمز داشته باشد اما اکسیژن رسانی نامطلوب، پوست افراد را تیره تر نشان می دهد و زمانی که آفتاب به این پوست ها برخورد می کند، رنگی شبیه به آبی و کبود پیدا خواهد کرد. این ردپای کبودی و رنگ آبی روی لب ها، نوک انگشتان دست و پا و یا حتی کل ناخن قابل رویت هستند.

نشانه ریه کرونایی

۶ – درد قفسه سینه

البته این علامت از سمت افراد زیاد مبتلا به کرونا گزارش نشده است اما در هر صورت ذات الریه بر اثر هر بیماری می تواند عاملی برای درد قفسه سینه باشد. اگر ذات الریه روی بافت ریوی تاثیر بگذارد، باعث ورم ریه خواهد شد. درد قفسه سینه بر اثر ورم ریه یک دردی است که در قفسه سینه هنگام نفس کشیدن احساس می شود. گاهی اوقات افراد آن را در شکم، گردن یا شانه هم احساس می کنند. ذات الریه همچنین می تواند باعث آب آوردن ریه شود.

با هر سرفه نیز افراد این درد را احساس می کنند. سرفه های شدید می تواند عاملی برای شکستگی دنده ها هم باشد که به کلی ریه را از بین خواهد برد. معمولاً این علامت در بین افراد کرونایی که سابقه آسم داشته اند، بیشتر دیده می شود.

ریه کرونا گرفته

۷ – تهدیدی برای مشکلات دیگر

کووید ۱۹ در حال حاضر تهدیدی برای افرادی محسوب می شود که از قبل دچار مشکلات و بیماری هایی بودند که این بیماری ها شامل موارد زیر هستند :

– بیماری قلبی عروقی : عفونت شدید کووید ۱۹ مشکلات قلبی را افزایش می دهد، ضربان قلب سخت تر انجام می شود و فرد بر اثر عفونت دچار تپش قلب می گردد زیرا تلاش دارد که به اکسیژن رسانی کمک کند. بدن همچنین با کم آبی مواجه می شود و دیگر نمی تواند پمپاژ خون را به خوبی در قلب مدیریت کند و در نتیجه با کمبود خون رسانی مواجه خواهد شد و مشکلاتی مثل گرفتگی عروق و یا حملات قلبی افزایش پیدا می کند.

– دیابت : معمولاً افراد دیابتی به نوع شدید کرونا مبتلا می شوند و به سختی می توانند این بیماری را مدیریت کنند.

– بیماری تنفسی مزمن : هر گونه مسدودیت در ریه ها بر اثر اقداماتی مثل سیگار کشیدن باعث می شود که افراد در معرض جذب آلودگی بیشتری باشند.

– فشار خون بالا : فشار خون بالا با بیماری های قلبی عروقی مرتبط است و می تواند بر اثر ویروس کرونا فرد را به مشکلات قلبی هم دچار کند.

فشار خون بالا

کلام آخر درباره کووید ۱۹

اگر فکر می کنید به کووید ۱۹ مبتلا شده اید، پیشنهاد ما این است که در منزل بمانید. اگرچه این عفونت ویروسی بسیار جدی است و می تواند باعث ذات الریه شود اما در صورتی که احساس کردید وضعیت تان بدتر شده و نمی توانید این شرایط را تحمل کنید، به پزشک مراجعه کنید. این که بخواهید قضاوت کنید تا چه میزان ریه های شما خوب و یا بد عمل می کنند، کار بسیار سختی است. اگر هر کدام از ۵ نشانه در مورد کووید ۱۹ شدید را داشتید، زمان آن است که به پزشک مراجعه کنید.

لینک کوتاه : https://www.aparatme.ir/?p=5235
  • نویسنده : حسن
  • ارسال توسط :
  • منبع : نمناک
  • 684 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.