6

قرمه سبزی جا افتاده چگونه درست کنیم ؟

  • 29 دسامبر 2020 - 12:36
قرمه سبزی جا افتاده چگونه درست کنیم ؟
قورمه سبزی غذایی فوق العاده محبوب و انصافا خوشمزه در میان ایرانی ها می باشد که طعم و آوازه آن مرز های خارج از ایران را نیز فرا گرفته است.

نکات مهم و تکمیلی قورمه سبزی خوشمزه و اصیل

قورمه سبزی Ghormeh Sabzi  یکی از خوشمزه ترین  غذاهای ایرانی است. این غذا که به خورش طلایی معروف است غذای ملی ایران است که  ترکیبی از سبزیجات، لوبیای قرمز و گوشت گاو یا گوسفندی است.این غذا معمولا همراه با برنج سرو میشود.

قرمه سبزی غذای محبوب ایرانی ها

تمام غذاهای ایرانی بسیار خوشمزه هستند و دستورالعمل پخت انها پر از عطر های متفاوت است .قورمه سبزی یکی از آن غذاهایی ایست که هر خانواده ی ایرانی مطمئنا آن را دوست دارد .قورمه به معنای سرخ کردن به روش قدیمی ایرانی و سبزی هم که همان سبزیجات است .

برای درست کردن این خورش خوشمزه شما نیاز به سبزیجات معطر ، گوشت، لوبیا و لیمو خشک دارید.

مواد تشکیل دهنده ی قورمه سبزی عبارتند از :

سبزیجات:جعفری، گشنیز، پیازچه و شنبلیله . اگر شنبلیله تازه در دسترستان نبود ، می توانید از شنبلیله ی خشک شده استفاده کتید . اما نباید بیش از حد از شنبلیله استفاده کنید چون ممکن است خورش شما تلخ شود.

گوشت:در ایام قدیم  قورمه سبزی  با تکه هایی از گوشت  بره  درست میشده است. با این حال، میتوان این خورش را  با گوشت گاو نیز درست کرد و بسیار هم خوشمزه میشود . اگر میخواهید تنها از سبزیجات در این خورش استفاده کنید میتوانید گوشت را حذف کنید . برای طعم و مزه ی بهتر قورمه سبزی بهتر است گوشت بدون استخوان استفاده شود . قطعات آن کوچک باشد و چربی های دور آن کاملا گرفته شده باشد زیرا این چربی ها باعث تولید مقدار زیادی روغن در خورشت شما میشود .

لوبیا:۳ نوع لوبیا در این خورش میتواند استفاده شود :لوبیا چیتی ، لوبیا قرمز و لوبیای چشم بلبلی . معمولا  قورمه سبزی را بیشتر با لوبیا قرمز خشک درست میکنند اما بعضی مواقع از کنسرو لوبیا هم استفاده میکنند .

لیموی خشک:این لیموهای خشک یک طعم ترش شگفت انگیز به قورمه سبزی میدهند .لیموهای خشک مرغوب معمولا به رنگ قهوه ای روشن هستند.

مواد لازم و طرز تهیه ی خورش قورمه سبزی :

  • لوبیا قرمز یا یک عدد کنسرو لوبیا
  • مقداری جعفری
  • مقداری گشنیز
  • مقداری پیازچه
  • مقداری شنبلیله یا یک قاشق غذا خوری شنبلیله ی خشک
  • ۳/۱ فنجان روغن زیتون + ۳ قاشق غذا خوری روغن نباتی
  • ۱ عدد پیاز
  • ۸۰۰  گرم گوشت گاو یا گوشت گوسفندی
  • ۱ قاشق چایخوری زردچوبه
  • ۴تا ۵ فنجان آب
  • ۴تا ۵  لیمو خشک (عمانی) که یک ساعت در اب خیس شده است .
  • نمک و فلفل به مقدار لازم  برای مزه ی بیشتر غذا

دستور پخت قورمه سبزی:

لوبیای قرمز را به مدت ۲ تا ۳ ساعت در یک ظرف پر از آب خیس کنید .جعفری ، پیازچه ، گشنیز و شنبلیله را بشویید و بعد از کمی خشک شدن آن را ریز ریز کنید . و بر روی حرارت خیلی ملایم بگذارید تا آب آن کاملا خشک شود .سپس ۳/۱ فنجان روغن زیتون به آن اضافه کنید و باز به مدت ۱۵ دقیه آن را روی حرارت ملایم نگه دارید .

در یک ظرف دیگر ۳ قاشق غذا خوری روغن گیاهی بریزید و پیاز را در آن سرخ کنید .بعد از کمی سرخ شدن پیاز گوشت گاو یا گوشت گوسفند  و زردچوبه را به آن اضافه کنید و تا زمانی که رنگ گوشت ها قهوه ایی روشن شود آن ها را سرخ کنید سپس ۴ یا ۵ لیوان آب به ظرف اضافه کنید و صبر کنید تا آب بجوشد .بعد از آن حرارت گاز را بر روی متوسط یا کم تنظیم کنید .لوبیا قرمز ها را بشویید و به خورش اضافه کنید و بعد از ان سبزیجات سرخ شده را اضافه کنید و بگذارید به مدت ۲ ساعت بر روی شعله ی کم بپزد .بعد از آن لیمو عمانی را را داخل خورشت بریزید و بگذارید ۱۵ دقیقه دیگر بپزد .بعد از آن خورشت شما آماده است و میتوانید آن را با برنج ایرانی سرو کنید .

اگر میخواهید از کنسرو لوبیا استفاده کنید ، درست قبل از اضافه کردن لیمو عمانی باید آن را به خورشت خود اضافه کنید . چون این لوبیا ها از قبل پخته شده اند ، پس دیگر نیازی نیست زیاد روی حرارت باشند .قورمه سبزی و دیگر خورشت های ایرانی همراه با برنج سرو میشوند .معمولا قورمه سبزی را غلیظ درست میکنند و نباید زیاد آبکی باشد . اگر آبکی باشد یعنی خورشت درست جا نیوفتاده و باید باز آن را روی حرارت گذاشت تا غلیظ شود . و اگر خورشت زیاد غلیظ بود باید حتما به آن اب جوشیده اضاف کنید و دوباره آن را روی حرارت ملایم گاز قرار دهید .فراموش نکنید که قبل از سرو خورشت حتما به ان نمک و فلفل اضافه کنید .

حتی کسانی که گیاه خوار هستند هم میتوانند قورمه سبزی بپزند و میل کنند ،فقط کافی است گوشت را از این خورشت حذف کنند . یعنی اول مقداری روغن در ظرف بیریزند و پیاز را در آن سرخ کنند تا وقتی که پیاز ها طلایی شد . بعد از اینکه پیاز ها کاملا سرخ شد زردچوبه را به آن اضافه کنند و به خوبی هم بزنند .و بعد از آن آب را اضافه کنند .زمانی که آب جوش آمد لوبیا ها را به آن اضافه کنند (البته اگر بخواهند  لوبیای خشک استفاده کنند ).زمانی که لوبیا ها نیمه پخته شدند ، سبزیجاتی که از قبل سرخ شده را به آن اضافه کنند و بگذارند ۱ ساعت روی حرارت ملایم بپزد .و در نهایت لیمو عمانی را به آن اضافه کنند .برخی از افراد گیاه خوار حتی قارچ نیز به قورمه سبزی اضاف میکنند.

نکات تکمیلی در مورد

جزو انواع خورش میباشد
زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا ۲۰دقیقه
و زمان پخت و انتظار آن در حدود ۴ ساعت میباشد .
را می توانید در وعده نهار – شام – سرو کنید .
همچنین میتوان در ماه رمضان به عنوان سحری – میل کرد .
توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای ۶ نفر مناسب میباشد .

 

لینک کوتاه : https://www.aparatme.ir/?p=2357
  • نویسنده : حسن
  • ارسال توسط :
  • منبع : نمناک
  • 612 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.