24

دلیل استفاده از چراغ های روشنایی خودرو در روز چیست؟

  • 01 دسامبر 2020 - 15:16
دلیل استفاده از چراغ های روشنایی خودرو در روز چیست؟
چراغ روشنایی در روز یا daylight برای رانندگی در هوای مه آلود و برفی ساخته شده تا خودرو در شرایط بد جوی به چشم عابران پیاده بیاید.

چرا بعضی خودرو ها مجهر به چراغ های روشنایی در روز هستند؟

برخی از خودروهای جدید مجهز به چراغهایی به نام چراغ روشنایی در روز یا همان Daylight هستند که به محض شروع به کار پیشرانه خودرو روشن می شوند و تا خاموش شدن آن روشن می مانند. در این بخش از دانستنی های خودرو در نمناک به دلایل وجود این چراغ ها روی خودروها اشاره می کنیم.

چراغ روشنایی در روز

دلایل وجود چراغ های روشنایی در روز

چراغ های روشنایی در روز یا همان Daylight، چراغ های کوچکی از نوع “زنون” در قسمت جلوی خودروها هستند که که با نور زیاد، توجه عابران و رانندگان دیگر را به خود جلب می کنند.در سال ۱۹۷۰ میلادی برای نخستین بار این چراغ ها در کشورهایی که اغلب برفی و مه آلود هستند و در روز از نور کافی برخوردار نیستند مانند نروژ و کانادا، رواج پیدا کرد.

ماشین در مه

دلیل استفاده از چراغ روشنایی در روز چیست؟

چراغ های روشنایی در روز یا daylight چیست؟

این چراغ ها برای تشخیص خودروها در روز، هنگامی که هوا برفی و مه گرفته است و یا نور کافی وجود ندارد، به کار می رفت . طبق تاریخچه های منتشر شده در آمریکا، برای مدت زمانی استفاده از این چراغ ها بر روی خودروها ممنوع شد ولی در دهه ۹۰ شرکت جنرال موتورز از آنها بر روی خودروهای خودش استفاده نمود و موجب شد تا با گذشت زمان این چراغ ها در اروپا هم طرفداران زیادی پیدا کند .

وجود این چرا غ ها در سال ۲۰۱۱ و بعد از آن به یک استاندارد در صنعت خودروسازی تبدیل شد، به طوری که بعد از این سال تمامی خودروهای تولیدی مجهز به این چراغ ها هستند.

daytime lights

چراغ های روشنایی در روز چرا ساخته شدند؟

انتقادهای وارده بر چراغ های روشنایی در روز

برخی از افراد اعتقاد دارند که چراغ های روشنایی در روز تنها برای کشورهایی مانند فنلاند و سوئد و…مناسب است که هوای برفی و مه گرفته دارند و در روز از نور کافی برخوردار نیستند و برای کشورهایی که در روز از روشنایی برخوردارند مناسب نیست.

همچنین کارشناسان معتقدند در برخی خودروها چراغ های روشنایی در روز بیشتر از چراغ های اصلی نور دارند و در برخی موارد که این چراغ ها روی قسمت بالایی سپر خودرو نصب شده اند ، توانسته اند که بر روی دید راننده تاثیر گذار باشند.

چراغ ماشین

از چراغ های روشنایی در روز چه می دانید؟

کاربرد استفاده از چراغ های روشنایی در خودروها

همانطور که گفتیم وجود این چراغ ها در خودرو به این علت اهمیت دارد که توجه عابران پیاده و یا راننده های عبوری را به خود جلب می کند.

بنابراین در آمریکا که قوانین سفت و سختی برای عبور و مرور خودروها دارد و یکی از بازارهای بزرگ خودرو جهان به شمار میرود امتیازاتی مانند پرداخت هزینه بیمه کمتر برای خودروهایی که از این چراغها در روز استفاده می کنند در نظر گرفته اند . امروزه بیشتر شرکتهای خودروسازی تاکید زیادی به مجهزبودن خودرو به این نوع تکنولوژی دارند .

هوای مه آلود

چراغ روشنایی مخصوص برای استفاده در روز یا daylight

چراغ روشنایی در روز چیست؟

هنگام عبور و مرور در خیابانهای شهر حتما ماشین های مجهز به این نوع چراغها را دیده اید و متوجه شده اید که این نوع چراغ ها چقدر توجه شما را به خود جلب میکنند و جلب توجه عابر پیاده و راننده های دیگر به خودروی در حال عبور و رعایت کردن مسائل ایمنی و فاصله با خودروی مورد نظر همان هدفی است که طراحان خودرو به دنبال آن می باشند.

در کشوری مانند سوئد که همیشه در روز هوایی مه آلود دارد از ده های قبل روشن بودن چراغها اجباری بوده است البته این چراغهای LED نبود اما به محض روشن شدن خودرو چراغهای جلو به صورت خودکار روشن میشد. استفاده از چراغهای روشنایی در روز از بروز تصادفهایی که به علت توجه نکردن راننده ها به خودروهای عبوری می باشد ، جلوگیری می کند.

لینک کوتاه : https://www.aparatme.ir/?p=1189
  • نویسنده : مجید
  • ارسال توسط :
  • منبع : namnak
  • 746 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.