11

مرکز تشخیص و درمان بیش فعالی و نقش توجه کودکان

  • 24 ژانویه 2021 - 17:23
مرکز تشخیص و درمان بیش فعالی و نقش توجه کودکان
اختلال بیش فعالی و نقص توجه یک اختلال عصب رشدی می باشد که در کودکان خود را با بیش فعالی ، عدم تمرکز و رفتار های تکانشگری و پرخاشگری نشان می دهد.

دکتر بیش فعالی و نقص توجه در تهران کیست

اختلال بیش فعالی و نقص توجه یک اختلال عصب رشدی می باشد که در کودکان خود را با بیش فعالی ، عدم تمرکز و رفتار های تکانشگری و پرخاشگری  نشان می دهد. در صورت عدم درمان مناسب در دوران کودکی، ممکن است این اختلال در بزرگسالی  به صورت مشکلات تمرکز در شغل، ضعف در مهارت کنترل خود،  سوء مصرف مواد و اختلالات سلوک نمایان شود. کودکان بیش فعال در بیشتر موارد در دوران مدرسه توسط معلم شناسایی می شوند، اما در موارد شدید تر قبل از پنج سالگی آغاز می شود و به علت رفتار های تکاشگری و عدم کنترل کودک زودتر تشخیص داده می شود. مرکز بیش فعالی ونقص توجه زیر نظر دکتر صابر در تشخیص و درمان های پیشرفته و تخصصی پیشرو می باشد. بخشهای نظیر تقویت توجه بینایی ، بخش  مهارت های شنوایی، سنسوری روم ، ماساژ درمانی، رفتاردرمانی ، گفتاردرمانی ، حسی حرکتی یا  SI و … از امکانات متفاوت درمانی در بیش فعالی می باشد.

شیوع بیش فعالی و نقص توجه

بیش فعالی و نقص توجه از شایع ترین اختلالات به حساب می آید. شیوع این اختلال  در امریکا ۵ درصد گزارش شده است اما مطالعات در ایران بین ۵ تا ۱۲ در صد کودکان پیش دبستانی و دبستانی را شامل می شود. میزان بالای شیوع این اختلال اهمیت درمان را در کودکان دوچندان می کند. در مورد درگیری جنسیتی؛ پسرها دو برابر دخترها به این اختلال مبتلا می شوند.

علائم کودک بیش فعال و تست بیش فعالی

برای تشخیص اختلال بیش فعالی و نقص توجه  باید کودک به مدت ۶ ماه متوالی و در دو محیط مثلا خانه و مدرسه علائم را نشان دهد تا دکتر بیش فعالی بتواند تشخیص اختلال را برای او ثابت کند. آخرین ویرایش انجمن تشخیصی روان پزشکی آمریکا برای اختلال بیش فعالی و نقص توجه علائم زیر را شرح داده است

  • تکان تکان خوردن روی صندلی وعدم توانایی در بی حرکت ماندن
  • زیاد حرف می زنند و نمی توانند ساکت بمانند
  • در فعالیت های مختلف و بازی ها نمی تواند بدون سر وصدا فعالیت را انجام دهد.
  • اغلب کودک در موقعیت هایی که باید بنشیند در حال دویدن یا از در و دیوار بالا رفتن است
  • کودک نمی تواند برای رسیدن نوبت صبر کند یا در زبان صحبت حرف دیگران را قطع می کند
  • معمولا با عجله جواب می دهد و شمرده حرف نمی زند.
  • در زمان صحبت کردن با کودک به نظر می رسد کودک به شما گوش نمی دهد
  • توانایی به پایان رساندن یک فعالیت یا تکلیف درسی را ندارد
  • تکالیف و فعالیت های طولانی را دوست ندارد و نمی تواند برای اتمام آنها دقت مستمر داشته باشد.
  • وسایلش را در مدرسه یا زمین بازی گم می کند یا جا میگذارد.

اتاق تاریک در مرکز بیش فعالی

درمان اختلال بیش فعالی و نقص توجه

کودکان با اختلال بیش فعالی  بسته به نوع اختلال و شدت آن در چندین کارکرد اجرایی مغز دچار مشکل می باشند که برگرفته از اختلال عملکرد در قشر پیشانی مغز ، هسته های قاعده ای و مخچه است. بهبود کارکردهای اجرایی مغز با درمان تخصصی توانبخشی در زمینه توجه، حافظه ، مهارت های کنترلی، یکپارچگی حسی و بهبود روند پردازش اطلاعات در کودکان  امکان پذیر می باشد. دارو درمانی نیز در کنار توانبخشی شناختی می تواند موثر باشد. مرکز درمان بیش فعالی دکتر صابر با در اختیار داشتن تیم درمانی مجرب روانشناس کودک، کاردرمانی و گفتاردرمانی در زمینه کودکان بیش فعال به ارائه خدمات توانبخشی می پردازد.

بخش های مختلف مرکز درمان بیش فعالی شامل

کاردرمانی اتاق تاریک در توجه بینایی

تمرینات ارائه شده در این  بخش با تجهیزات مختلف نظیر پروژکتور، هدلایت ، فلشر متحرک و… به صورت دیجیتالی و طبقه بندی شده در جهت افزایش توجه کودکان ، دنبالگیری بینایی، افزایش دقت و سرعت پاسخ دهی طراحی شده است.

کاردرمانی در توجه شنیداری

در این بخش توسط برنامه های کامپیوتری طراحی شده به تقویت توجه شنیداری، تمییز شنوایی، دقت گوش دادن و درک کلامی کودک بیش فعال کمک می شود.
اتاق شنیداری درمان بیش فعالی

ماساژ درمانی

با انجام ماساژ های آرامسازی به افزایش توانایی کنترل خود در کودک و کاهش تحریک پذیری و تکانشگری در کودکان بیش فعال پرداخته می شود.

رفتار درمانی و بازی درمانی

با ارائه تمرینات مختلف در قالب بازی به کودک آموزش داده می شود که رفتار های صحیح در موقعیت های مختلف چیست و روش های کنترل هیجانات کدام است. سپس روش های کنترل خود به کودک آموزش داده می شود.

کاردرمانی ذهنی و دست

در این بخش به تقویت مهارت های حافظه فعال، پردازش اطلاعات، توجه پایدار و مهارت های ذهنی و مهارت های حرکتی ظریف کودکان پرداخته می شود. بهبود عملکرد ذهنی موجب افزایش اعتماد به نفس کودک و بهبود عملکرد تحصیلی در آنان می شود.

سنسوری روم و بخش حسی حرکتی

در این دو بخش به صورت تخصصی بر روی ایجاد یکپارچگی حسی و تعدیل حسی کودکان بیش فعال تمرکز شده است و تلاش می شود با استفاده از مدالیته های حسی موجود در این بخش نظیر دستگاه سویچ صوتی، مکعب هوشمند، ترکینگ بینایی و… به ایجاد یکپارچگی حسی و کنترل خود در کودکان  کمک شود.
سنسوری روم
تسریع در درمان بیش فعالی و نقص توجه کودکان، تاثیر بسزایی در مهارت های ارتباطی ، دوست یابی و فعالیت های تحصیلی کودکان دارد و موجب افزایش اعتماد به نفس کودک و بهبود مهارت های اجتماعی می گردد. مرکز درمان بیش فعالی و نقص توجه دکتر صابر در این راه همراه شماست.
جهت مشاوره رایگان در زمینه اختلال بیش فعالی و نقص توجه می توانید با شماره تلفن ۰۹۰۲۹۱۲۳۵۳۶ با مشاوران تخصصی کلینیک کاردرمانی دکتر صابر تماس حاصل فرمایید.
لینک کوتاه : https://www.aparatme.ir/?p=5125
  • ارسال توسط :
  • منبع : namnak
  • 745 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.