24

آموزش تصویری خارج کردن باتری خودرو

  • 01 دسامبر 2020 - 10:33
آموزش تصویری خارج کردن باتری خودرو
دو دلیل اصلی وجود دارد که شما باید و باتری خودرو را از آن جدا کنید: زمانی که بخواهید آن را تعویض کنید و یا اینکه بخواهید کارآیی آن را چک و بررسی کنید.

چگونه باتری خودرو را آن جدا کنیم

باتری خودرو، برق مورد نیاز سیستم الکتریکی خودرو را تأمین می کند. برای جدا کردن باتری از خودرو، احتیاج به دست کش کار، عینک ایمنی و ابزار مورد نیاز دارید.

باتری خودرو

باتری خودرو نقش بسیار حیاتی و مهمی در عملکرد خودرو دارد. باتری خودرو باعث می شود که زمانی که شما سوییچ را می چرخانید خودرو روشن شود. همچنین برق مورد نیاز برای بخش های مختلف خودرو زمانی که خودرو خاموش است را تأمین می کند. در اکثر موارد لازم نیست که خیلی به فکر باتری خودرو باشید، اما در بعضی مواقع احتیاج است که باتری خودرو را از آن جدا کنید. خوشبختانه این کار بسیار آسان است و می توانید با ابزار اولیه ای که دارید این کار را خودتان انجام دهید.

دو دلیل اصلی وجود دارد که چرا شما باید باتری خودرو را از آن جدا کنید:زمانی که بخواهید آن را تعویض کنید و یا اینکه بخواهید کارآیی آن را چک و بررسی کنید. در هر صورت، مراحل اولیه یکسان هستند. تنها چیزی که برای خارج کردن باتری در خودروهای مختلف با هم فرق دارد مربوط به نوع پایانه های باتری است.

با وجود ٥ نوع مختلف ترمینال باتری، ممکن است استفاده از ابراز برای جدا کردن هر نوع ترمینال کمی گیج کننده باشد، هرچند که روند حذف در اصل برای تمام باتری ها یکسان است. ترمینال های مختلف، SAE post، GM side، combination، L و stud می باشند. در خودروهای آمریکایی معمولاً از ترمینال های SAE post، GM side و یا combination استفاده می شود، در حالی که در خودروهای اروپایی ترمینال ها نوع L هستند و خودروهای الکتریکی معمولاً دارای ترمینال stud هستند. برای جدا کردن بیشتر انواع باتری، شما احتیاج به دو انبردست یا دو تا آچار فرانسه دارید. برای جدا کردن باتری های با ترمینال GM side شما احتیاج به آچار بکس و چرخ جغجغه دارید.

چگونه باتری خودرو را خودمان تعویض کنیم

١-آماده شدن و توصیه های ایمنی

باتری خودرو

از آنجایی که باتری وظیفه ی نگه داری شارژ را دارد می تواند باعث ایجاد شوک شود. برای محافظت در هنگام کار کردن با باتری همیشه دستکش کار عایق بپوشید. هنگام کار با باتری همیشه عینک ایمنی بزنید چون همیشه این احتمال وجود دارد که مایع خورنده ی داخل باتری به بیرون نشت کند. صرف نظر از اینکه خودروی شما دارای چه نوع باتری است، قبل از هرگونه تلاش برای جدا کردن باتری از خودرو، ابتدا خودرو را خاموش کنید، زیرا مایع خورنده ی داخل باتری قابل اشتعال نیز است. در خودروی روشن به دلیل وجود جرقه ممکن است خطرناک باشد. زمانی که این نکات ایمنی را رعایت کردید و ابزار مورد نیاز را آماده کردید، شما آماده هستید که باتری را از خودرو جدا کنید.

در حالی که روند جدا کردن باتری از خودرو ساده است در ادامه توصیه هایی برای اطمینان از ایمنی کار آمده است:

نکته ١:از گیره برای نگه داشتن کابل ها استفاده کنید. این کار باعث می شود تا هنگام خارج کردن باتری، کابل ها به هم برخورد نکنند. زیرا برخورد کابل ها با هم باعث ایجاد جرقه می شود و چون محتویات داخل باتری قابل اشتعال است، به همین دلیل خطرناک است.

نکته ٢:شما می تواند قسمت مثبت کابل باتری را با یک پارچه بپوشانید. این کار باعث می شود تا همگام خارج کردن باتری فلزها با هم تماس نداشته باشند در نتیجه از خود شما و سیستم الکتریکی خودروی شما حفاظت می شود.

نکته ٣:در آوردن زیورآلات. قبل از خارج کردن باتری هرگونه زیور آلات خود را در بیاورید. زیورآلات فلزی مانند گردن بند، ساعت و دستبند ممکن است به طور اتفاقی با باتری تماس پیدا کنند و ایجاد شوک کنند.

نکته ٤:در محیطی با تهویه مناسب کار کنید. برای خارج کردن باتری به دلیل قرار گرفتن در معرض گازهای مضر بهتر است در یک فضای باز و یا یک گاراژ با تهویه مناسب این کار را انجام دهید.

نکته ٥:اگر ترمینال ها ذوب شده اند از ابزار مناسب استفاده کنید. برای این کار ممکن است احتیاج باشد که شما از ابزار خاصی استفاده کنید که در اکثر فروشگاه های قطعات خودرو در دسترس است.

٢- استاندارهای خارج کردن باتری(همه ی ترمینال ها به جز GM side)

باتری خودرو

وسایل مورد نیاز:

١- دستکش کار عایق

٢-عینک محافظ

٣- دو انبر دست یا دو آچار فرانسه

مرحله یک:ترمینال منفی را پیدا کنید. ترمینال منفی معمولاً دارای یک کاور پلاستیکی مشکی است، در غیر این صورت یک علامت منفی در اطراف ترمینال وجود دارد.

مرحله دو:با یک آچار و یا انبردست ترمینال منفی را نگه دارید.

مرحله سه:مهره را باز کنید و کابل را خارج کنید. از انبردست یا آچار دوم برای باز کردن مهره استفاده کنید. کابل منفی را در یک جای امن و دور از باتری نگه دارید.

مرحله چهار:همین کار را برای کابل مثبت نیز انجام دهید. مراقب باشید که دو کابل مثبت و منفی نباید با هم برخورد کنند. همچنین باید مراقب باشید که کابل مثبت با قسمت های فلزی برخورد نکند. زیرا جریان باقی مانده در این کابل می تواند به اجزای الکتریکی خودرو آسیب برساند.

مرحله پنج:اگر باتری به خودرو پیچ شده است، به کمک انبردست یا آچار پیچ و مهره ها را باز کنید.

باتری خودرو

مرحله شش:بیرون کشیدن باتری. باتری را به صورت مستقیم بالا بیاورید تا از محل قرارگیری اش خارج شود. در نظر بگیرید که یک باتری می تواند تا ٤٠ پوند وزرن داشته باشد.

٣- خارج کردن باتری با تومینال GM post

 باتری خودرو

وسایل مورد نیاز:

١- دستکش عایق

٢- چرخ جغجغه(در صورت نیاز)

٣-انبردست یا آچار فرانسه

٤-عینک محافظ

٥-آچار بکس

مرحله یک:شناسایی ترمینال ها. ابتدا تشخیص دهید کدام ترمینال مثبت و کدام منفی است، با استفاده از رنگ( ترمینال منفی مشکی و ترمینال مثبت قرمز است.) و یا با استفاده از علامت اطراف ترمینال ها.

مرحله دو:سری با انداره ی مناسب را پیدا کنید. اگرچه اندازه ی بیشتر ترمینال های GM post ٣/٨ اینچ است، اما ممکن است در بعضی مواقع این اندازه متفاوت باشد. اگر سری به صورت مناسب چسبیده است، اندازه ی آن درست است. در غیر این صورت، از مجموعه سری ها اندازه های دیگر را تست کنید تا سری مناسب را پیدا کنید.

باتری خودرو

مرحله سه:سری مناسب را به چرخ جغجغه ای وصل کنید.

مرحله چهار:مهره را باز کنید. با یک چرخش در خلاف جهت عقربه مهره را باز کنید. همین کار را برای ترمینال مثبت نیز تکرار کنید و مطمئن شوید کابل مثبت با قسمت فلزی از خودرو در تماس نباشد.

مرحله پنج:باتری را خارج کنید.

اگر برای خارج کردن باتری خودرو با کمک احتیاج داشتید به یک تعمیرگاه مراجعه کنید.

لینک کوتاه : https://www.aparatme.ir/?p=1138
  • نویسنده : مجید
  • ارسال توسط :
  • منبع : namnak
  • 655 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.