24

رموز خرید حرفه ای لاستیک خودرو

  • 12 نوامبر 2020 - 0:33
رموز خرید حرفه ای لاستیک خودرو
اگر می خواهید لاستیک جدیدی برای خودرو خود بخرید به علائم درج شده روی تایر توجه کنید که همه اطلاعات لازم را از آنجا می توانید بخوانید.

نکات طلایی در هنگام خرید لاستیک خودرو

لاستیک (تایر) آخرین عضو گردنده از سیستم انتقال قدرت است که در کنترل خودرونقش اساسی ایفا می کند. بنابراین انتخاب لاستیک و نگهداری از آن از موضوعات مهمی است که باید مورد بررسی قرار گیرد .

خرید لاستیک خودرو

همچنین بسیاری از اعداد و ارقام درج شده روی لاستیک خودرو به کمک می کند که هنگام خرید لاستیک انتخاب بهتری داشته باشیم. نکات طلایی در هنگام خرید لاستیک خودرو را در این بخش از نکات و راهنمایی های مهم در مورد خودرو مطالعه کنید.

لاستیک خودرو

اگر قصد خرید لاستیک خودرو دارید حتما این نکات را بدانید

۱-سرعت مجاز

حداکثر سرعتی که لاستیک می تواند به مدت ۱۰ دقیقه تحمل کند سرعت مجاز نام دارد که این شاخص با یکی از حروف لاتین A تا Z نشان داده می شود. روی جداره لاستیک خودروی پراید، نماد H برای سرعت درج شده که نشان دهنده این است که هنگامی که لاستیک دارای فشار باد و بارگذاری مناسب است می تواند ۳۲۰ کیلومتر سرعت در ساعت راتحمل کند.

اگر بر روی لاستیکی حداکثر سرعت اعمال شود، اما دارای تنظیم فشار باد نباشد و یا اضافه بار روی آن اعمال شود، آسیب می بیند و یا می ترکد.

لاستیک ماشین پراید

۲-سایز لاستیک

معمولا افراد، برای مراجعه به خرید لاستیک ، بلافاصله اعداد و ارقامی را بیان می کنند که روی لاستیک قدیمی خود دیده اند. اما بهتر نیست ابتدا معنای این شماره ها را بدانید.

اندازه لاستیک خودرو با علایمی همچون ۱۶۵/۶۵-R13 (روی لاستیک پراید) نشان داده می شود که به شرح زیر است:

۱۶۵:پهنای لاستیک بر حسب میلی متر

۶۵:نسبت ارتفاع دیواره لاستیک (فاق) به پهنای آن برحسب درصد

R:رادیال

۱۳:قطر رینگ بر حسب اینچ

لاستیک خودرو

۳- بار مجاز

شاخص وزن لاستیک میزان باری است که می توانیم روی لاستیکها وارد کنیم. عبور از مرز مجاز بار موجب ترکیدن لاستیک و وقوع تصادف می شود پس بهتر است با توجه به فشاری که بار اضافی درون خودرو به لاستیک ها وارد می کند، اقدام به حمل بار با خودرو کنیم. حداکثر وزنی که برای هر لاستیک قابل تحمل است ، وقتی که حداکثر مقدار مجاز فشار را داشته باشد و بین صفر تا ۲۷۹ متغیر است.

این عدد، برای لاستیک خودروهای مختلف متفاوت است مثلا نماینده برای خودروهای سواری، عدد شاخص وزن بین ۷۵ تا ۱۰۵ است. برای مثال، شاخص وزن برای خودروی پراید ۷۶ و معادل ۴۰۰ کیلوگرم بار است، یعنی این لاستیک هنگامی که حداکثر فشار باد مجاز را دارد، حداکثر ۴۰۰ کیلوگرم را می تواند حمل کند.

باید دقت کنید که هرگز لاستیکی را که شاخص وزن آن کمتر از میزان توصیه شده از سوی سازنده خودروست، روی رینگ نصب نکنید.

بار روی تایر

۴- اهمیت تاریخ تولید لاستیک در هنگام خرید

لاستیک خودرو نیز مانند محصولات دیگر دارای تاریخ مصرف هستند . تاریخ تولید لاستیک کنار لاستیک به صورت یک عدد ۴ رقمی درج شده که اغلب این تاریخ ۴ سال پس از تاریخ تولید لاستیک هاست یعنی لاستیک ۴ سال پس از این تاریخ، دیگر قابل استفاده نیست.تاریخ تولید مصرف لاستیک، به هفته و سال میلادی بر روی آن مشخص شده است.

اگر تاریخ مصرف لاستیک بگذرد ، خطرات زیادی را به دنبال دارد زیرا ممکن است لاستیک به صورت ناگهانی بترکد و باعث تصادف شده و یا حتی مرگ آورباشد .

علائم روی لاستیک خودرو

۵- توجه به حداکثر فشار باد در زمان خرید لاستیک

میزان فشار باد مجاز لاستیک را می توانید بر روی دیواره کناری آن مشاهده کنید. برای بعضی لاستیک ها حداکثر فشار مجاز ۳۲psi، برای برخی ۴۴psi و برای بعضی دیگر از انواع لاستیک ها حتی تا ۵۰psi است.

تنظیم فشار باد تا چند پوند کمتر از حداکثر فشار مجاز، عملی قابل قبول است، اما نباید در این کاهش افراط کنید.هنگام سفر لازم است فشار لاستیک ها را نسبت به فشار توصیه شده به مقدار ۴psi کاهش دهید زیرا لاستیک ها در بزرگراه ها گرم می شود و فشار درون آن بالا می رود. فشار کم باد داخل لاستیک، موجب بالا رفتن حرارت آن می شود.

فشار باد

۶- مقاومت حرارتی

مقاومت حرارتی لاستیکها با حروف لاتین و به ترتیب از بالاترین تا پایین ترین درجه، با حروف A، B و C مشخص می شوند.

۷- چسبندگی

چسبندگی ، میزان قابلیت متوقف کردن خودرو را در جاده های خیس نشان می دهد. داشتن چسبندگی بالا به این معنی است که این لاستیک، در مسافت کوتاهتری نسبت به لاستیک با چسبندگی پایین تر خودروی حامل خود را در جاده های خیس متوقف می سازد. میزان چسبندگی از بیشترین تا کمترین، به ترتیب با حروف AA، A، B و C نشان داده می شود.

چسبندگی لاستیک

۸- ساییدگی

این عدد، میزان سایش لاستیک را نشان می دهد و عدد بالاتر بیانگر زمان طولانی ساییده شدن لاستیک است مثلا ، زمان ساییده شدن یک لاستیک با کد ساییدگی ۴۰۰ دو برابر لاستیکی با کد ساییدگی ۲۰۰ است.

۹- ترکیبات سازنده لاستیک

مواد سازنده لاستیک را بیان می کند . مثلا ، عبارت TREAD PLIES=1-PLY POLYESTER+2 STEEL یعنی رویه لاستیک مرکب از یک رویه پلی استری به همراه دو لایه سیم فولادی است.

اطلاعات لاستیک

نکات تکمیلی که باید هنگام خرید لاستیک و تایر خودرو به آن توجه کنید

دقت کنید تمام لاستیک های خودرو از یک نوع و مشخصات یکسانی داشته باشند و در صورت استفاده از لاستیک های تیوب دار، حتما تیوب داخل لاستیک را هنگام تعویض لاستیک عوض کنید.

به هیچ وجه نباید از رینگ های زنگ زده ،پوسیده ،تاب دار و جوشکاری شده استفاده شود.

وارد شدن آسیب جدی به سیستم تعلیق و دستگاه انتقال قدرت خودرو نتیجه استفاده از لاستیک های غیر استاندارد خودرو، خواهد بود.

ساده و بسیار مهم ؛ از لاستیک استاندارد استفاده نمایید.

هنگام کنترل فشار باد، لاستیک ها باید سرد باشند و اگر لاستیک ها گرم باشند، از خالی کردن باد اضافی بپرهیزید.

کنترل فشار باد

هر دو هفته یک بارباد لاستیک ها را کنترل کنید.

به منظور ماندگاری بیشتر، ایمنی بالاتر، راندمان بهتر و مصرف سوخت کمتر بازدیدهای دوره ای لاستیک های خودرورا انجام دهید.

زمان خرید لاستیک به نوع خودرو، سرعت، شرایط رانندگی، سطح جاده، شرایط محیط و فصل دقت کنید.

فشار باد زیاد و فشار باد کم هر دو سبب آسیب رساندن به لاستیک ها میشوند. پایین بودن فشار باد در هنگام رانندگی موجب اصطکاک بیشتر و تولید حرارت بیش از حد در لاستیک و کاهش عمر لاستیک می شود.

نشانه کم بودن فشار باد لاستیک در طول رانندگی خورده شدن دو طرف لاستیک وسالم ماندن در بخش میانی است اما اگر لاستیک فقط در وسط سائیده شود نشانه زیاد بودن فشار باد لاستیک است.

باد لاستیک

مراقبت های بعد از خرید لاستیک

به طور هم زمان بر روی یک خودرو لاستیک های رادیال و بایاس پلای استفاده نکنید.

در شرایط مناسبی لاستیک زاپاس را نگهداری کرده و باد آن را همراه با فشار باد لاستیک های دیگر کنترل نمایید.

لاستیک های بایاس پلای به صورت ضربدری و لاستیک های رادیال به دلیل جهت دار بودن در هر ۸۰۰۰ کیلومتر باید به صورت طولی جابه جا شوند.

باید مرتبا عمق آج لاستیک های خودرو را بررسی و کنترل نمود . بهتر است قبل از صاف شدن کامل لاستیک آن را از زیر خودرو خارج کنید تا از آسیب سرنشینان جلوگیری شود. امکان روکش کردن مجدد لاستیک هم وجود خواهد داشت.

عمق آج لاستیک

هشدارها درباره لاستیک ماشین

لاستیک نخ زده قابل اطمینان نیست و برای حفظ جان سرنشینان و ایمنی خودرو سریعا باید لاستیک نخ زده تعویض شود.

لاستیک های نو را در اکسل جلوی خودرو نصب کنید تا با توجه به وزن بیشتر در اکسل جلو و کنترل بهتر فرمان، ایمنی خودرو بیشتر شود، در صورتی که به دلیل کمی وزن خودروها در اکسل عقب، باید چسبندگی خودرو به سطح جاده را با لاستیک های سالم تر و با آج بیشتر جبران کرد و از انحراف خودرو در پیچ های تند جلوگیری کرد.

هیچ وقت از بالانس چرخ ها غافل نشوید.

از رینگ و لاستیک معیوب یا تعمیر شده هیچ وقت استفاده نکنید.

در صورت مجهز بودن خودرو به سیستم ضد قفل ABS یا سیستم ضد لغزش ASR هیچ وقت سایز رینگ و لاستیک را بدون اصلاح وضعیت سیستم مدیریت مرکزی ECU تعویض نکنید زیرا سیستم های مذکور، کارایی خود را از دست می دهند.

لینک کوتاه : https://www.aparatme.ir/?p=8
  • ارسال توسط :
  • منبع : namnak
  • 922 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.