21

توافق هسته ای ایران و بایدن دموکرات ؟؟؟

  • 16 نوامبر 2020 - 10:45
توافق هسته ای ایران و بایدن دموکرات ؟؟؟
اندیشکده «کارنگی» در گزارشی مبسوط با عنوان «توافق هسته‌‍‌ای ایران و کاخ‌سفید دموکرات» به ارزیابی سیاست‌های بایدن در دوره حضور دوباره در کاخ‌سفید پرداخته است.

توافق هسته ای ایران و بایدن دموکرات

در بخش اول این گزارش با عنوان برنامه مرحله‌ای و گام به گام برای آغاز تعامل با ایران به سه سناریو درخصوص ایران اشاره می‌شود؛ بازگشت دوطرفه واشنگتن و تهران به برجام ، توافقی کوچک‌تر مشابه برنامه اقدام مشترک که در سال ۲۰۱۳ در ژنو تصویب شد و سوم، مذاکره فوری بر سر توافقی تازه که به مسائل گسترده‌تر می‌پردازد. در بخش دوم گزارش چالش‌های بازگشت بایدن به برجام مورد بررسی قرار گرفته که شامل یک برنامه کامل معتبر داخلی و بین‌المللی، دیدگاه‌های متناقض شرکای جهانی و منطقه‌ای و فشارهای سیاسی در داخل ایالات متحده است. این گزارش در پایان با بیان اینکه گفت‌وگو باید واقع‌بینانه باشد و در چارچوب گام‌های متعادل برای تنش‌زدایی دنبال شود، نتیجه‌گیری کرده است که تعامل بیشتر با ایران بعد از روی کار آمدن دولت جدید در ایران اتفاق خواهد افتاد.

پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گمانه‌زنی در مورد سیاست‌ها و اهداف وی در خاورمیانه و در ارتباط با ایران را تقویت کرده است. در همین خصوص، اندیشکده «کارنگی» در گزارشی مبسوط با عنوان «توافق هسته‌‍‌ای ایران و کاخ‌سفید دموکرات» به ارزیابی سیاست‌های بایدن در دوره حضور دوباره در کاخ‌سفید پرداخته است. این گزارش شامل سه بخش است؛ بخش اول، برنامه مرحله‌ای و گام به گام برای آغاز تعامل با ایران است. بخش دوم، چالش‌های بازگشت بایدن به برجام را مورد بررسی قرار داده و در بخش سوم هم به سه گزینه رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در رویکرد با ایران اشاره شده است. در پایان، این گزارش نتیجه‌گیری کرده که تعامل بیشتر با ایران به تابستان ۲۰۲۱ و بعد از روی کار آمدن دولت جدید در ایران منوط خواهد بود. بخش‌هایی از این گزارش مبسوط به‌صورت خلاصه بیان شده که در ادامه می‌خوانیم:

گمان می‌رود دولت «جو بایدن» در صورت پیروزی در انتخابات سوم نوامبر حرکت دیپلماتیک زودهنگامی را برای کاهش تنش‌ها با ایران در پیش خواهد گرفت. بایدن گفته است اگر ایران به‌صورت کامل به توافق هسته‌‍‌ای متعهد بماند وی هم مایل به بازگرداندن ایالات‌متحده به توافق است. در این صورت تهران خواستار کاهش قابل‌توجه تحریم‌ها و جبران خسارت اقتصادی ناشی از تحریم‌های ایالات‌متحده خواهد شد.

 

لینک کوتاه : https://www.aparatme.ir/?p=419
  • نویسنده : حسن
  • ارسال توسط :
  • منبع : افکارنیوز
  • 621 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.