1

سیاه دانه برای چه کسانی ضرر دارد ؟

  • 26 دسامبر 2020 - 15:39
سیاه دانه برای چه کسانی ضرر دارد ؟
اغلب افراد سیاه دانه را با خواص آن برای بدن می شناسند و از عوارض آن بی اطلاع هستند، در صورتی که استفاده خودسرانه از سیاه دانه و روغن آن عوارضی را هم به همراه دارد.

عوارض مصرف خودسرانه ی سیاه دانه

حتما تا به حال همه ی شما به دلیل خواص سیاه دانه آن را استفاده کرده اید بدون آن که از عوارض آن آگاه باشید به همین سبب در این بخش از سلامت نمناک به عوارض آنها می پردازیم :

عوارض سیاه دانه

بیماری کلیوی:

آزمایش های انجام شده روی موش ها نشان می دهد مصرف دوز بالایی از روغن سیاه دانه به کلیه ها آسیب می زند. همچنین افرادی که دچار بیماری کلیوی هستند باید در مصرف آن دقت کنند.

مشکلات پوستی:

روغن سیاه دانه با وجود خاصیت درمانی که برای پوست دارد. اما گاهی مصرف زیاد این روغن برای افرادی که آلرژی دارند عوارضی مثل قرمزی پوست ،التهاب ،تاول ،خارش و درد را درکل بدن به همراه دارد که با مصرف درست می توان عوارض را به حداقل رساند.

عوارض سیاه دانه

آیا مصرف روغن سیاه دانه موجب آکنه می شود؟

نتایج تحقیقات در رابطه با مصرف روغن سیاه دانه و درمان آکنه نشان می دهد ، روغن سیاه دانه نه تنها موجب آکنه نمی شود بلکه در درمان آن موثر است. به منظور دریافت نتیجه بهتر می توانید روغن سیاه دانه را با لوسیون ترکیب کنید و آن را بطور مستقیم روی موضع بزنید. البته باید به پزشک مراجعه کنید و در مقدار مصرف این روغن برای درمان آکنه دقت لازم را داشته باشید زیرا مقدار زیاد آن باعث بدتر شدن شرایط می شود.

آیا مصرف روغن سیاه دانه در طول دوران بارداری عوارضی به همراه دارد ؟

زنان باردار نباید روغن سیاه دانه استفاده کنند زیرا بر انقباضات ماهیچه های صاف رحم تاثیر می گذارد. کاهش انقباضات ماهیچه در طول دوران بارداری موجب تولد زودرس و حتی سقط جنین می شود. همچنین مصرف روغن سیاه دانه موجب افت فشارخون می شود که در طول دوران بارداری خطراتی را به همراه دارد. علاوه براین در طول آمیزش مصرف سیاه دانه توصیه نمی شود زیرا چرخه طبیعی قاعدگی را تغییر می دهد. اجتناب از مصرف سیاه دانه در طول بارداری و شیردهی مشکلی ایجاد نمی کند.

مضرات سیاه دانه

واکنش های آلرژیک :

معمولا مصرف سیاه دانه با واکنش های آلرژیک ( خارش ، التهاب ، قرمزی پوست ) همراه است. اگر زبان ، لثه و صورت ملتهب شد بدانید نسبت به این دانه و روغن حساسیت دارید به محض اینکه متوجه حساسیت شدید فورا از مصرف آن اجتناب کنید.

درماتیت تماسی:

برخی از افراد حتی با لمس سیاه دانه نیز جوشهای قرمز پوستی می زنند که با خارش همراه هستند. درماتیت تماسی نوعی واکنش آسیب زا در برابر آلرژن ها یا مواد تحریک کننده است.

فشارخون :

مصرف سیاه دانه فشار خون را کاهش می دهد و فقط در صورتی مفید است که تحت درمان فشارخون و یا بیماری قلبی نباشید. قبل از مصرف حتما به پزشک مراجعه کنید زیرا مصرف خود سرانه می تواند عواقبی را به دنبال داشته باشد. فشار خون پایین مانع از انتقال اکسیژن به مغز می شود و سبب علائمی مانند خستگی، حالت تهوع، تاری دید، تنفس کم عمق، سرگیجه و کاهش هوشیاری خواهد شد.

عوارض سیاه دانه

مشکلات شکم :

تحقیقات نشان می دهد پس از مصرف روغن سیاه دانه مانند هر روغن دیگری حالت هایی مانند تهوع ، استفراغ ،نفخ ، مشکلات معده و روده را تجربه می کنید که خیلی جای نگرانی نیست اما به پزشک برای تجویز داروی جایگزین مراجعه کنید.

اختلالات خون ریزی :

در برخی موارد روغن سیاه دانه فرآیند لخته شدن خون را کند و خطر خونریزی را افزایش می دهد.

تداخلات دارویی

سیاه دانه ممکن است در شیمی درمانی و پرتودرمانی سبب بروزاختلال شود. سیاه دانه در بدن مانند یک آنتی اکسیدان عمل می کند، بنابراین از تأثیر درمان های سرطان می کاهد.

مضرات سیاه دانه

چه کسانی نباید از سیاه دانه استفاده کنند؟

برخی افراد در اثر استفاده از روغن سیاه دانه بر روی پوست دچار درماتیت پوستی می شوند بنابراین اگر می خواهید از روغن سیاه دانه استفاده موضعی نمایید ، ابتدا کمی از آن را بر روی نقطهٔ کوچکی از پوست تان امتحان کنید.

ترکیبات موجود در سیاه دانه ممکن است موجب لختگی خون بشوند. بنابراین افرادی که از داروهای انعقاد خون استفاده می کنند، قبل از استفاده از مکمل های سیاه دانه باید با پزشک مشورت کنند.

بخش سلامت نمناک هشدار میدهد که اگر باردار هستید، سیاه دانه را با احتیاط مصرف کنید زیرا سبب کاهش انقباضات رحم می شود.

افرادی که طبع گرم دارند بهتر است در مصرف سیاه دانه زیاده روی نکنند.

مقدار مصرفی سیاه دانه

بهتر است در روز ۱ یا ۲ قاشق چای خوری روغن سیاه دانه یا ۲ عدد کپسول سیاه دانه استفاده کنید. این کپسول ها محتوی ۱۰۰۰ میلی گرم سیاه دانه هستند. مقادیر بالای سیاه دانه باعث اختلالات کلیه و کبد می شود.

منع مصرف سیاه دانه

توصیه های قبل از مصرف سیاه دانه و روغن آن :

قبل استفاده از این روغن حتما به پزشک مراجعه کنید و از سالم بودن روغن مطمئن شوید.

اگر بیماری مثل دیابت دارید حتما از پزشک بخواهید قبل از شروع درمان بیماری را کنترل می کند زیرا مصرف آن منجر به هیپوگلیسمی می شود.

روغن سیاه دانه را با شکم پر مصرف نکنید.

هرگز بدون دستور پزشک روغن سیاه دانه را با داروهای دیگر ترکیب نکنید و مراقب باشید با داروهای دیگر تداخل نداشته باشد.

حداقل دو هفته قبل از عمل جراحی، از مصرف سیاه دانه خود داری کنید زیرا موجب خون ریزی زیاد و بیهوشی می شود.

همیشه روغن دانه سیاه را از چشم و غشا مخاطی دور نگه دارید زیرا ممکن است باعث سوزش شود.

لینک کوتاه : https://www.aparatme.ir/?p=2197
  • نویسنده : مجید
  • ارسال توسط :
  • منبع : namnak
  • 372 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.