4

چی میشه که تو خواب حرف میزنیم ؟

  • 16 دسامبر 2020 - 18:13
چی میشه که تو خواب حرف میزنیم ؟
حرف زدن در خواب را بعضی افراد در برخی از دوره های زندگی خود تجربه می کنند و علل مختلفی دارد و برای کنترل آن راه حل های ساده ای وجود دارد.

دلیل حرف زدن در خواب و راه حل آن

حتما برای شما هم پیش آمده است که شب ها از صدای حرف زدن دیگری از خواب بلند شوید . صحبت کردن در خواب بدون اینکه از آن آگاهی داشته باشیم پدیده ای بسیار معمول می باشد . مطالعات نشان داده است که حداکثر۶۶ درصد از افراد در برخی از دوره های زندگی خود این امر را تجربه کرده اند. اگر چه صحبت کردن در خواب معمولا بی ضرر است و به هیچ گونه درمان پزشکی احتیاج ندارد اما می تواند باعث ناراحتی اطرافیان شده و آن ها را از خواب بازدارد . به همین منظور در این قسمت از بهداشت و سلامت اپاراتمی تحقیقاتی انجام شده است تا علل صحبت کردن در خواب و راهکارهای پیشگیری از آن را بررسی کنیم .

حرف زدن در خواب

حرف زدن در خواب

چه عواملی باعث حرف زدن خواب می شود؟

۱- ژنتیک

متخصصان نمی توانند علت دقیق صحبت کردن افراد در خواب را بیان کنند اما مطالعات پزشکی نشان داده است که این مسئله می تواند ریشه ژنتیکی داشته باشد . مطالعه انجام شده بر روی دوقلو ها که معمولا در خواب صحبت می کردند نشان داد که والدین آن ها نیز هذیان گویی در خواب داشته اند.

۲- کمبود خواب

تقریبا هر کسی صحبت کردن در خواب را تجربه می کند اما برخی از عوامل به ویژه کم خوابی، می تواند منجربه آن شود. متخصصین پزشکی معتقدند که اکثر افراد هنگام استرس یا کم خوابی ، در خواب صحبت می کنند زیرا کم خوابی بر مغز تاثیر گذاشته و بر کیفیت خواب نیز موثر واقع می شوند.

کمبود خواب

۳- اختلالات خواب

صحبت کردن در خواب به خودی خود یک اختلال محسوب می شود که به ” خواب گفتاری ” معروف است . صحبت کردن هر زمانی ممکن است برای افراد رخ دهد اما افراد مبتلا به اختلالات خواب، اطرافیان خود را با برخی از صدا ها آزار می دهند. پزشکان معتقدند که بین خواب سخنی ، راه رفتن در خواب و کابوس ارتباطی وجود دارد .

۴- دارو های خاص

برخی از داروها وجود دارند که باعث اختلال در خواب به عنوان یک عارضه جانبی می شوند. داروهایی که می توانند منجر به برخی از رفتارهای خواب ، از جمله صحبت کردن در خواب شوند، معمولا بر کنترل عضلات هنگام خواب تاثیر می گذارند. با افزایش حجم عضلات و غیر ارادی شدن آن ها ممکن است در خواب لگد بزنید، مشت بزنید، راه بروید و صحبت کنید. برخی از داروهای رایج مانند دارو های ضد افسردگی، می توانند باعث این اختلال شوند.

داروی ضد افسردگی

۵- اختلال رفتار خواب(REM)

خواب دیدن فعال (حرکت سریع چشم) به عنوان یک اختلال محسوب می شود . این مرحله از خواب تقریبا ۲۰-۲۵ درصد از کل زمانی را که درخواب می گذرانیم را شامل می شود و برای مغز زمان فعالی است . در طی این مرحله، چشم ها حرکت می کنند، فشار خون بالا می رود ، ضربان قلب افزایش میابد و فعالیت موج مغزی شبیه بیدار شدن است .

بدن در حین REM در حالت استراحت و تقریبا فلج باقی می ماند که مانع از خواب کامل می شود. افراد در این اختلال نه تنها صحبت می کنند بلکه می توانند از خود خشونت نشان دهند یا حتی برای حرکت در تخت خواب از جای خود بلند شوند .

۶- تب

صحبت کردن هنگام داشتن تبی شدید کاملا رایج است زیرا بدن و مغز معمولا خسته شده اند. آن ها معمولا به جای تنظیم ساعات بدن تمام انرژی خود را برای تقویت سیستم ایمنی می گذارند بنابراین طی این عمل ، درخواب صحبت خواهید کرد.

تب

۷- اختلال در خوردن غذا

اگر در خواب صحبت می کنید ممکن است لازم باشد به درون خود نگاه کنید ، به خصوص اگر افزایش وزن غیر قابل توجهی دارید. این اختلال هنگامی رخ می دهد که افراد در حالی که خواب هستند غذا می خورند، آن ها حتی میتوانند به داخل آشپزخانه بروند و یک وعده کامل غذایی را هنگام خواب تهیه کنند بدون آنکه متوجه باشند.

۸- استرس عاطفی، اضطراب و افسردگی

کسانی که الگوی خواب نامنظمی دارند ، هنگام خواب بیشتر صحبت می کنند. این امر می تواند به این دلیل باشد که مغز در خاموش شدن هنگام شب مشکل دارد و چرخه خواب را مختل می کند یا ممکن است ذهن ناخودآگاه مشغول فعالیت باشد .

استرس

۹- وحشت شبانه

وحشت شبانه در خواب بیشتر به کودکان مربوط می شود اما ممکن است در بزرگسالان نیز رخ دهد. در هنگام وحشت شبانه ، ممکن است فرد بیدار به نظر برسد . آن ها می توانند فریاد بزنند ، گریه کنند، جیغ بکشند ، لگد بزنند و دعوا کنند. وحشت شبانه معمولا در فاز حرکت سریع چشم رخ می دهد. فرد در صبح روز بعد، آنچه را که در وحشت شبانه تجربه کرده است بعید است که به خاطر آورد .

۱۰- اختلال سلامت روان

اختلالات سلامت روان اغلب با اختلالات خواب نیز مرتبط است . در این مرحله دانشمندان نمی توانند تشخیص دهند که آیا مشکل سلامت روان منجر به این اختلال شده است یا ابتلا به اختلال خواب درنهایت می تواند منجر به چالش های سلامت روان شود .

۱۱- مصرف مواد مخدر و محرک

برخی از مواد مخدر به عنوان محرک عمل می کنند وباعث بیداری شما می شوند. برخی دیگر نیز باعث خواب آلودگی شما می شوند. در هر صورت، اثرات آن ها موقتی بوده و از بین می روند. ساعت داخلی یا ریتم شبانه روزی بدن را تحت تاثیر قرار می دهند و برنامه خواب را مختل می کنند. در نتیجه احتمالا در خواب صحبت خواهید کرد.

 مصرف مواد مخدر

چگونه می توان صحبت کردن در خواب را کنترل کرد

در واقع هیچ راهی برای کاهش صحبت کردن در خواب وجود ندارد اما تغییر برخی از عادت ها می توانند موثر واقع شوند . چنانچه در ادامه ی این بخش از نمناک عنوان شده است برخی از نکات مربوط به خواب سالم عبارتند از:

  • اجتناب از خوردن وعده غذایی سنگین نزدیک به زمان خواب
  • استفاده از تخت خواب ، تشک و بالشتی با کیفیت وراحت
  • اجتناب از مصرف کافئین در اواخر بعداز ظهر و عصر
  • داشتن یک برنامه خواب ثابت و روزانه
  • اجتناب از استرس
  • دریافت مشاوره پزشکی
  • دور کردن وسایل الکترونیکی از اتاق خواب
  • حذف هر گونه سر و صدا هنگام خواب
لینک کوتاه : https://www.aparatme.ir/?p=1564
  • نویسنده : حسن
  • ارسال توسط :
  • منبع : نمناک
  • 392 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.